ר ג'ה יוגה במסורת הבריגהו יוגה
בהתאם למסורת ממנה אנו באים, ניתן דגש מיוחד על תרגול יאם ניאם (תיקון המידות), מכיוון שללא תיקון המידות אי אפשר להתקדם ביוגה. בנוסף, קיימים תרגילי הטבע, המודרות, העוזרים להתמודד עם קשיי החיים, כגון: כעס, עצבות, פחד וכד'.
בכדי להכשיר את עצמנו להיות כלי ראוי לרוחניות, ישנם ארבעה תרגילי בסיס הבונים את יכולת הריכוז שלנו ואת יכולת העזרה שלנו לאחרים, ובהמשך ניתנים תרגולים מתקדמים העוסקים בעבודה על הצ'קרות ובמצבים מדיטטיביים עמוקים.
הנושאים המועברים בשיעורים
שפת הצ'אקרות - הכרת סמלי הצ'קרות המסורתיים, התבוננות בסמלים העולים באופן ספונטאני במדיטציות על כל צ'אקרה ופרשנותם, וכן, יחסי הגומלין המתקיימים בין הצ'אקרות השונות והשפעותיהן ההדדיות. נשימת היוגי המלאה
מלמדת כיצד לנשום במלוא הקיבולת של הריאות. בכל נשימת יוגי מלאה מתחלפים כארבעה וחצי ליטר אויר במקום חצי ליטר בנשימה רגילה. ההשפעה על הבריאות ועל חילוף החומרים בגוף היא ברורה. הנשימה האיטית מלמדת כיצד להרגיע את מערכת העצבים ולהשקיט את המיינד דרך האטת תהליך הנשימה. קפלבהאטי
מלמד כיצד לטהר את מערכת הנשימה וכיצד להטעין את מקלעת השמש בפראנה (אנרגיית החיים). אנלום וילום
מלמד כיצד לאזן בין אנרגיות השמש והירח בגוף, תרגיל המהווה מפתח לבריאות פיסית ונפשית טובה.
כאשר הכרתי את מורי הראשון אברהם גודל
הוא הדגים לי כיצד הוא נושם במצב מנוחה. הוא נשם שתי נשימות יוגיות בדקה ולימד אותי שהנשימה היא הסוד של ההאתה יוגה.
אמונה יוגית עתיקה אומרת "נאמר על האדם, שאורך חייו נמדד על פי מספר הנשימות שהוקצבו לו כשירד לעולם". על פי התפיסה היוגית, תרגילי הנשימה הינם מרכיב מרכזי בשמירת האיזון הגופני, הנפשי והרוחני, ומהווים כלי להתפתחות הרוחנית של האדם. תרגילי הפראניאם מטהרים את הנאדים (ערוצי האנרגיה בגוף) ומאפשרים לאנרגיה לזרום במסלולים העיקריים המעוררים את הצ'קרות הממוקמות בעמוד השדרה.
בשיעורי היוגה ניתן דגש על תרגול אסאנות (תנוחות היוגה) על פי הרוח העתיקה של היוגה. במהלך השנים למדתי האתה יוגה ממורים הודים דגולים משם צברתי ידע רב בנושא. התרגול בבית הספר מתבסס על האסאנות הנחשבות לחשובות ביותר ביוגה - בין 15 לעשרים במספר, כשביניהן האסאנות ההפוכות והאסנות המשפיעות על הצ'קרות בעמוד השדרה. שיטת התרגול באסאנות מבוססת על שהייה לאורך זמן, הרפיה נכונה, נשימה נכונה וריכוז. את האסאנות מתרגלים בסדרות, כאשר הקצרה מונה 3 אסאנות והארוכה 21 אסאנות. הגישה בבסיס התרגול היא שהאסאנות משמשות כהכנה לתרגול הרג'ה יוגה הבא בעקבותיה.
בסוטרה הראשונה ב'האתה יוגה פראדיפיקה' (הכתב העתיק של ההאתא יוגה "אור על יוגת הגבורה") נכתב:
"אני משתחווה ראשית לאל שיווה שלימד את פארוואטי את ההאתא וידיה, שמהווה צעד להשגת היוגה המובחרת - הרג'ה יוגה" (
Hatha Yoga Pradipika \ Swami Vishnu Devananda (1987
.
בלימודיי אצל מורי הראשון אברהם גודל
, אחריו אצל סלברגאן ייסודיאן
וכן משיבוג'י
, האסאנות והפראניאם שימשו תמיד כהכנה לתרגול הרג'ה יוגה.
א.
ריפוי ממחלות: לאסאנות יש כוח ריפוי והן מהוות רפואה מונעת. בדרך הרוחנית המחלה היא המכשול הראשון.
ACI - Asana Capability Improvement
את מושג 'ארגון הגוף' הכרתי לראשונה דרך לימודיי את שיטת פלדנקרייז. הבנת המושג של ארגון הגוף מרחיבה את האופקים של לכל אדם העוסק בתנועה באשר היא. ארגון הגוף הוא מושג שחשוב ללמוד על מנת להבין את התנועה ברובד הסיבתי שלה. גוף מאורגן מבצע את התנועות השונות באופן כזה, שכל החלקים האמורים להשתתף בתנועה מסוימת, עוזרים במשימה כדי לבצעה ביעילות מכסימלית. הודף כדור-ברזל המאורגן בגופו, ילמד לשתף בתנועה גם את האגן, ולא רק את היד. אדם מאורגן בגופו המסתובב לאחור, יבצע את הפנייה לא רק מהצוואר, אלא ישתף גם את הכתפיים, האגן והרגליים. התוצאה היא הגעה לאיכות תנועה גבוהה ובפחות מאמץ.
ACI
הינה שיטה המשתמשת בעקרונות שיטת פלדנקרייז ומשלבת שיטות נוספות כגון ה-
PNF
. התוצאה היא תהליכי תנועה קצרים הנמשכים מספר דקות ומביאים לשיפורים גדולים בארגון, בגמישות ובתנועת הגוף. התהליכים התנועתיים מחוברים לאסאנות ביוגה. כל מספר תהליכים מאורגנים בקאטה (רצף תנועות) העובדת על כמה פונקציות תנועתיות. לדוגמא, הקאטה הראשונה של
ACI
עובדת על ישיבה מזרחית, כפיפה לפנים, הקשתה ופיתול.
דרך ה- ACI
אנו מקנים לגוף תבניות תנועה חדשות אותן אנו מגלים באופן ספונטני. חשוב לזכור שלא כל תבנית תנועתית נרכשת היא נכונה. לראיה האתלט שמתאמן שמונה שעות ביום לקראת האולימפיאדה יזכה במדליה ואילו איש ההיי טק היושב 10 שעות ביום יכול "להרוס" את הגב.
לפעמים נשאלת השאלה מדוע יש צורך לשלב את ה- ACI
עם תכני היוגה?
כאשר אדם מתנועע, ניתן ללמוד רבות על אופן ביצוע התנועה, למשל: האם הוא משתמש בכוח? עד כמה הוא פועל מתוך שאפתנות מופרזת? עד כמה הוא עסוק במטרה ולא בדרך? עד כמה הוא מתארגן נכון עם גופו? ואילו כאשר אדם נמצא בתנוחה סטטית, קשה יותר להתבונן במרכיבים אלה, מכיוון שהמידע שהוא מעביר הוא מצומצם יותר. אפשר להשוות זאת לאינפורמציה שאנו קולטים על אודות עניין מסוים מתוך שקופית (תנוחה סטטית) או דרך צפייה בסרט (תהליך תנועה).
לכל אסאנה ישנם שיעורים המשפרים את היכולת לבצע אותה באופן מובהק. כמו כן מוסבר כיצד ניתן לצמצם את הנלמד בשיעורים לתרגולים הנמשכים דקות. ארגון הגוף הוא תחום העוסק במהות של התנועה ולכן חוצה את כל שיטות היוגה. הוא נותן למורים כלים חדשים של עבודה. כאשר מארגנים את הגוף יש שיפור מובהק ביציבה ובנשימה המתרחשים באופן ספונטאני כתוצאה מהתהליכים התנועתיים.
SYHA – Surya Yoga Hard Style
סוריא יוגה הארד סטייל משלבת בין התנועה של ברכת השמש לבין הגמישות של האסאנות ועקרונות חיזוק הגוף של ה- SF - בית הספר של המסטר פאבל טאסטוליאן מהמובילים בעולם בתחום. מכיוון שהמטרה היא חיזוק הגוף אנו משתמשים בשילוב של שלושה אלמנטים מרכזיים של עבודה עם משקל הגוף:שיטת העבודה היא בניית תבנית התנועה הנכונה ואחריה הגברת הקושי על ידי אתגרים שונים. לדוגמה, ברגע שהסקווט הרגיל נעשה היטב בפיסוק קל, מצמידים את הרגליים וכו'.
בגוף האדם ישנן קבוצות שרירים שתפקידם לייצב את הגוף ולהפעיל אותו נגד כוח הכובד. במרכז הגוף קיימות קבוצות שרירים הנקראים שרירי הליבה, אלו הם למעשה שרירי הבטן העמוקים (השריר הרחב
ממוקמים במרכז הגוף ותורמים ליציבה נכונה, לשיווי משקל ולתמיכה בשלד
.
שרירי הליבה פעילים במשך כל היום, כמעט ללא הפסקה, כאשר אנו עומדים, הולכים, ורצים. שרירי ה"ליבה" הינם המוקד שממנו הגוף מוחזק ונע, ומאפשרים יציבות ותנועתיות מאוזנת של הגוף. חיזוק נכון של שרירי הליבה משפר את היציבה, על ידי איזון בין השלד לשרירים, ושמירה על מיקום תקין של מרכז הכובד בגוף. הוא מקנה הגנה על אברים פנימיים ומחזק את רצפת האגן ואת שרירי הבטן.
על מנת להגיע לאיכות טובה של תנועה יש ללמוד להעביר את העבודה הקשה של הנעת הגוף אל השרירים שנועדו לכך. אם מתבוננים על הגוף, השרירים הגדולים ביותר והחזקים ביותר בגופנו קשורים לאגן. ככל שמתרחקים ממרכז הגוף השרירים נהיים דקים יותר. בגוף מאורגן היטב, הכוח שנוצר על ידי השרירים הגדולים צריך להיות מועבר לייעודו דרך השרירים החלשים יותר, מבלי שיאבד הרבה מן הכוח בדרך.
רצף סרטי וידאו על נושאי הלימוד בבית הספר: